Det begynte med at en Lovisenlund barneskole skulle ha juleavslutning.
"Hva med å lage et julespill der ungene er med" foreslo Asbjørn Arntsen. Og som sagt, så gjort. Ikke lenge etterpå var vi i gang med med krepp-papir, hjemmesnekra hyrdestav (eller var det en bandystav opp-ned ?) - og mange blide barn.
Debuten julen 1985 ble en suksess, - foreldre, barn og lærere ble grepet av foretellingen, og i enda større grad, alle de gode melodiene. Idag fremstår "..like til Betlehem.." som en helaftens musikalforestilling, med alle elementene som tilhører denne sjangeren, og likevel fortsatt er noen av melodiene fra skoleforestillingen i -85 med!
Mye er kommet til og mye er tatt vekk. I samarbeid med instruktørene Alex Scherpf og Jens Olai Justvik er forestillingen seg strammet inn og søkt tilført riktige dramarurgisk håndgrep. Gjennom mange års fartstid, fra første oppsett i Kristiansand Frikirke i -85, via NRK-TV i -86, 8 sceneversjoner: Grimstad -87 og Kristiansand -88, -90, -93, -96, -00, -03 og -06 - har stadige forandringer funnet sted.
Flere solistroller er tilført stykket og enkelte rolletegninger er gjort tydeligere slik at progresjonen er klarere, med dertil hørende sangtekster som gjør det mer severdig og hørbart. Man merker seg hele tiden en modning og utvikling.
Vi er hele tiden underveis.
Måtte ettermælet over "..like til Betlehem.." bli at det musikalske mangfold og den melodiøse nerve var fremtredende - og at de på scenen smittet publikum fordi de så ut til å ha det gøy selv.
--------------------------------------------------------------------------------
Underveis er det meislet frem noen prinsipper for som ligger som et filosofisk fundament for produksjonen:
Ensemblet - skuespillere, sangere, dansere, musikere, osv, skal rekrutteres fra de ulike miljøene i byen vår som er dyktige innen sitt område. Dermed bidrar vi til å bryte ned kunstige barrierer.
Vi var ute etter å skape kreative og kvalitetsmessig gode løsninger mellom ulike "subkulturer". Ensemblet skal kunne bestå av dyktige, anerkjente profesjonell utøvere. I tillegg vil vi alltid ha med unge, dyktige, men ukjente sangere og musikere. Tanken er å gi nye talenter muligheter til å slå ut i full blomst på vei "til Betlehem".
En del av billettinntektene skal alltid gå til et veldedig formål der barn blir hjulpet. Dette er den viktigste "utgiftspost" i budsjettet vårt!
Det er med mange barn i forestillingen. En kjapp opptelling viser ca 250 i 2006. Disse barna gjør en imponerende innsats. Tanken er at frukten av denne innsatsen skal kunne føres videre slik at barn som det vanskelig får det bedre.