LTB & Miljø

 


Denne orienteringen beskriver hvordan LTB organiserer miljøarbeidet i sine prosjekter. Rutiner er utarbeidet ut ifra bedriftens miljøpolicy samt kontraktuelle retningslinjer.

 

Dette innebærer at Lillehammer Tekniske Byrå AS skal tilby installasjonsløsninger og tjenester som oppfyller kundens, tiltakshavers og samfunnets miljøkrav og mål. Rutiner beskriver hvordan LTB sikrer miljøhensyn i samsvar med egne mål, krav fra tiltakshaver og offentlige lover og forskrifter.

1. Internkontroll
LTB har utarbeidet en generell beskrivelse av selskapets miljøpolitikk som del av internkontrollen for HMS. 


 2. Transport
LTB legger stor vekt på å planlegge materiellflyten i prosjektet både gjennom velfunderte logistikkplaner, bruk av egne biler og valg av leverandører for transport av materiell. Ved siden av å gi økonomisk fordeler, sikrer dette også redusert miljøpåvirkning. 


 3. Inneklima 
LTB følger” RENT BYGG” produksjon der målsettingen er at forurensninger fra byggeperioden ikke skal belaste inneklimaet i det ferdige bygget. I tillegg tilpasses egne rutiner til de kontraktuelle krav som måtte fremkomme. 


 4. Rutiner for gjenvinning og avfallshåndtering
Våre rutiner sikrer at farlig avfall tas hånd om på en slik måte at det ikke skaper forurensning eller skade på mennesker eller dyr, eller fare for dette, samt å bidra til et hensiktsmessig og forsvarlig system for håndtering av farlig avfall. 


    Ansvarlig ved kontorer, produksjonslokaler og lager: Logistikksjef
    Ansvarlig på byggeplass: Byggeleder / Leder i arbeidsgivers sted.
    Gjeldende rutiner: Kontor/Produksjon/Lager/Byggeplass. 
    Avfall sorteres som følger:
    Papir og papp i egne kasser
    Matavfall i egen søppeldunk


All tom og tørr metall- og plastemballasje brukt til maling, lakk, lim sparkel leveres gjennom innsamlingsordningen” Tomt&Tørt”.  
Farlig restavfall som maling, lakk, lim, sparkel, øvrige kjemikalier, batterier, olje og annet spesialavfall sorteres på anvist sikret sted og leveres til godkjent mottak.

 

4.1. Avfallsreduksjon
LTB har som mål å redusere prosjektenes samlede avfallsmengde. Vi arbeider med dette både i prosjekteringsfasen, planleggingsfasen og gjennomføringsfasen. Vi arbeider kontinuerlig og spesielt med å endre og forbedre produksjonsprosesser med bedre utnyttelse av materialer for å redusere kostnader. Dette bidrar igjen til å redusere avfall. LTB AS har eksempelvis CNC maskiner for tre og metall som utnytter materialer i langt høyere grad og gir færre feilproduserte elementer. 


  
5. Rutiner for håndtering av helsefarlige stoffer
Våre rutiner skal sikre at egne ansatte og andre blir utsatt for skader og ulykker som følge av kontakt med farlige væsker og stoffer. Aktuelle HMS- datablad skal finnes lett tilgjengelig i bedriften, alle produkter skal merkes og de som skal bruke eller kommer i kontakt med produktene har satt seg inn i opplysningene. Våre leverandører er bedt om å legge inn sine HMS-datablader i bransjens (BNL) egen database. Her er vi etablert som bruker, og kan sette sammen vårt eget stoffkartotek.


    Ansvarlig ved produksjonslokaler og lager: Verkstedleder
    Ansvarlig på byggeplass: Byggeleder / Leder i arbeidsgivers sted.
    Gjeldende rutiner: Produksjon/Lager/Byggeplass. 

 


5.1. Innkjøp 
Ved innkjøp av kjemiske stoffer etc. skal det tilstrebes å velge produkter som er minst mulig helseskadelige. Produsent og leverandør har ansvaret for at de stoffer de selger er forsvarlig merket i henhold til forskrift. Brukeren ansvarlig så snart stoffet brukes.


5.2 Mottak, merking og oppbevaring
Alle stoffer skal komme ferdig merket til lager/byggeplass. Ansvar for kontroll og merking av beholdere og emballasje når den først har kommet inn i bedriften er delegert til leder i arbeidsgivers sted ved lagring i bedriften og lagring på byggeplass. 


 Alle farlige stoffer som ankommer byggeplassen/anlegget, vil følgelig være forskriftsmessig merket. I tillegg vil de bli lagret korrekt i henhold til forskrift / produsentens anbefalinger. 

 

5.3. Merking og symboler
Våre rutiner sikrer at bruker/ansatte skal: 
    vise årvåkenhet og de skal kontrollere merking
    ikke ta sjanser når det gjelder egen eller andres helse
    nekte å bruke helsefarlige stoffer eller produkter som ikke er forskriftsmessig merket
    lese advarselstekstene og følge de råd som er gitt


5.4 Forholdsregler og bruk
Vi påser at enhver som skal bruke et helsefarlig stoff skal sette seg inn i sikkerhetsreglene som finnes på emballasje og HMS-datablad, samt eventuelle interne instrukser. Vi påser også at bruker benytter anbefalt og riktig verneutstyr. Vi søker å begrense antall leverandører og leveranser av kjemikalier. Vi har imidlertid god oppfølging av stoffkartotek og rutiner som sikrer at alle som kommer i kontakt med ulike stoffer er godt kjent med forhåndsregler og rutiner for håndtering. Skreddersydde sjekklister skal inneholde eventuelt relevante punkter om miljø og farlige stogger. Byggeleder er ansvarlig for å tilpasse disse sjekklistene til hvert enkelt prosjekt, og Prosjektleder / LTB sin kvalitetsansvarlige tar stikkprøver for å sikre at rutinene etterleves. 


Som kunde hos Würth Norge har vi tilgang til deres digitale dokumentasjonssystem for kjemi. Her kan man gå inn på wuerth.no, trykke på fanen for sikkerhetsdatablader og logge seg på. Alle kjemiproduktene som er kjøpt fra Würth Norge de siste 12 månedene kommer opp, og man kan hente det sikkerhetsdatabladet man ønsker.

 

HMS har et sterkt fokus hos LTB. Vi jobber mye mot store entreprenører og på store byggeplasser, hvor normalen er et sterkt HMS fokus. Vi er således vant til å underordne oss andre totalentreprenørers HMS regime på byggeplasser, så vel som å benytte vårt eget. 


LTB har egen HMS håndbok, og vi benytter vårt digitale verktøy SmartDok sin HMS/KS modul til å registrere og dokumentere alt HMS-arbeid ute på byggeplasser og i pågående prosjekter fungerer og følges opp som forventet. SmartDok er en applikasjon som alle medarbeidere har lastet ned og har tilgjengelig på sin telefon.
Typiske aktiviteter som loggføres i SmartDoks HMS-modul:


    Full tilgang til vår HMS håndbok on-line, med organisasjonsbeskrivelser, rutinebeskrivelser, prosedyrer og instrukser, etc.
    Stoffkartotek
    SJA (Sikker Jobb Analyse)
    RUH (Rapport om Uønsket Hendelse)
    Registrering av kvalitetsavvik
    Forbedringsforslag


For større prosjekter hvor det er problemer med nettverksdekning på byggeplass, benytter vi fremdeles vår tidligere papirbaserte HMS-håndbok for oppfølging av HMS-arbeidet på byggeplass.

 

Har du spørsmål eller innspill på hvordan vi kan forbedre klima og miljpåvirkningen i våre tjenester?


Vi setter pris på di  mening og vil gjerne høre fra deg her.